Tuesday, November 17, 2009

budak smapk

Malam ini, beberapa ketika sebelum Isyak, aku terima satu panggilan telepon dari jauh. Satu panggilan yang aku langsung tak jangka.
>
"Biar betol budak nih.." Aku cuma tersenyum, sebelum menjawab panggilan tersebut.
.
Adik aku tepon dari Mesia.
.
>

Adik?
Maka ramai yang terfikir...
kot


a) Laa..adik je pon..
b) Bajet saspen..aku tak nak tau pun sape call kau..
c) Adik? Laki ke pompuan?
d) Disebabkan aku kesian, aku baca jugak entri ko ni sampai abeh..
e) Apsal ade survey ni? Mane citer pasal adik ko?

p/s : Astaghfirullah, tak baik aku suu'uzzan ngan orang.
.
.

Sambungan...
>
>
Budak tingkatan 5, brape la sangat elaun sebulan. Menepon dari Mesia ke Mesir, pastinya menggunakan kredit yang agak banyak. Nak tepon pun, kena sembunyi - sembunyi, takot warden rampas henset. Masa tingkatan 1 dulu, dia berguling - guling nak balik rumah. Mintak tukar skolah la ape la. Sekarang ni dia la yang paling jarang ada kat rumah.
>
>
Dia adik aku yang kedua. Kata cikgu aku, anak ketiga ni, orangnya kental, berani dan pandai berdikari. Macam tu la adik aku. Dia lebih matang daripada abangnya. Sampai orang ingatkan dia yang belajar medik kat Mesir ni, bukannya aku. "Ooh..ingatkan yang ni gi Mesir...rupanya yang tu.." Kalau sekali sekala tersilap tu takpe la jugak. Ni dah nak dekat selalu orang cakap macam tu, pelik pulak rasanya. Muda sangat ke rupa aku ni?
>
>
Esok bermula la exam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi adik aku, Mohd Aiman bin Hamdan. Paper BM dan Sejarah kalau tak silap. Biasa aku tak suka sangat untuk menulis pasal urusan sulit hal peribadi aku, tapi kali ni aku cerita jugak sebab nak mintak pembaca semua, termasuk aku mendoakan adik aku dan adik Al Faiz serta rakan rakan mereka yang akan periksa esok. Semoga mereka dan keluarga mereka berjaya exam dunia dan lebih - lebih lagi exam akhirat. Amin.



7 comments:

[amiza malik] said...

adik2 ko mntap cm ko, no worries bro.

Anonymous said...

a'a,sok mmg paper bm ngn sejarah..adk ak pon SPM gak thn ni..sme cam adik ko..mge dorg dpt buat yg terbaik demi Islam..insyaallah..

[MH] said...

erk, apa kaitan ngn smapk?

insya Allah, ramai abang2 cairo yg tolong doakan Aiman ni

musegalo said...

ayu:
insyaAllah..
harap2 lagi mantap dari aku la..

anonymous:
insyaAllah, same2 berjaya..

fathiyyah:
adik aku budak smap kajang, sbb tu la..

Amanina ST said...

insyaAllah sama2 doakan dorg.
adik aku skali..haha~jgn lupe doakan..

alfaiz said...

bpkla weyh smapk tu msk dlm blog ko esung..bangga dowh ak abg stylo mskkn nme skola ak dlm blog die....hahaha...doakn adik ak esung..xpe adik ko mntp klas satu..adik ak klas ujung.....huhuhu

farhana roslee said...

gud luck untuk adik mu
moga dia lagi cemerlang dr mu waktu spm dulu..huk3

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.