Saturday, October 25, 2008

The Eid after The Rain

Sambutan Hari Raya Perubatan tahun nih diadakan di Nadi Muqawalun, tempatnya cantik..udara pun nyaman dan bersih...me and ahli bait bertolak dalam pukul 2 lebih, amat awal kalau nak dibandingkan dengan waktu bermulanya majlis kalau ikut dalam template...masa keluar gi jalan besar, bebudak ngn pak cik mak cik arab asik pandang2 je..tak tau r kalo mase tu masing2 terlebih alert dari biasa atau perasan...maklumlah smua dah pakai semat2 tak logik kalau orang tak pandang kan?


Teksi ke Nadi Muqawalun, tawar punya tawar bleh la dalam 12G...sebenarnye pemandu teksi pun tak berapa tahu tempat tu..cme kitorang bagitau nak brenti kat Nadi Siqah..on the way, ujan rahmat turun..membersihkan langit mesir yang selalunya dipenuhi debu pasir dan asap kenderaan...alhamdulillah...bukan slalu kat mesir ujan..turunnye ujan masa raya perubatan pulak..ada hikmahnye tu..


hujan masa tu renyai2, tak lebat...tiba2 datanglah sorang hamba Allah ni bawak laju lalu tepi teksi kitorang...VIISSSSHH! terpercik air lumpur kat cermin kete..CERMIN KETE...mknanya kitorang masa tu tutup tingkap..nasib baik la..kalo tak abes baju melayu punah ranah kotor tak berseri..nak nak saudara Saufi yang duk kat depan...


Bila nampak Arab Sporting Club, masing2 gelabah..maklum lah tak hafal map..ade pn buat perhiasan je kat rumah..takut2 dah terlajak..nak jalan takut basah..tambah pulak hujan mesir nih kalau awal2 hujan kaler coklat, sbb bercampur dengan debu..Alhamdulillah kitorang nampak banner depan pintu pagar..kalo tak sesat tak jumpa..


^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^


Majlis hari tu bermula lebih kurang pukul 4.10 petang..sampai2 sana rupanya studen Alex dah sampai...dan ade akak2 yang sibuk mengangkut dan menarik karpet yang basah...hmm..nk buat macam mana..takpe..ade hikmahnye...lepas solat asar, makin ramai yang sampai..ye la..dah majlis dah nak stat..mesti la makin ramai yang datang..sebenarnye me and ahli bait jadi ajk disiplin..tapi disebabkan keadaan pelajar yang terkawal dan diorang semua pun dah besar panjang jadi tak perlu dipertikaikan lagi tahap kedisiplinan diorang, maka kitorang naik pangkat jadi Penyusun Kerusi..takpe x kesah asal dapat tolong tak kira buat keje apa pn...


Emcee malam tu mula2 skali Idjut..pastu tukar ngan Tong, Payid dan Baem..memang hebat diorang nih..Trio Fustat(Payid, Tong dan Baem) ni memang ade je idea nak pkenakan orang..dan persembahan malam tu memang mantap...sama mantap dengan sate, nasik dan air stoberinye....tima kasih kepada tukang masak yang masak malam tu...dan terima kasih jugak kepada ajk dinner yang distribute makanan...

makan makan

persembahan pertama adalah nyanyian nasyid daripada pelajar pelajar senior U Cairo, kumpulan Munawwarah..dan persembahan kedua, nyanyian nasyid solo daripada saudara Nazrey Raihan yang kebetulan ade kat Mesir nih untuk promo Kamus Al-Miftah..memang berbaloi sape2 beli kamus nih..tebal mengalahkan kamus dewan edisi ke 2...kamus 3 bahasa dilengkapi berbagai-bagai istilah medik..malam tu saudara Nazrey disamping mendendangkan nasyid beliau turut memberi nasihat untuk pelajar pelajar medic mesir nih...dan dengar kate ade sorang brader taun 2 tu nangis lepas tengok satu videoklip yang ditayangkan..tapi dia nampak stedi je..mgkin saje je kawan2 nak pkenakan dia kot..Wallaua'lam..


Majlis tamat dalam pukul 8 malam..dan kepada pelajar2 jpa, jangan lupa antar borang tu sbelum atau pada tarikh tutup yang ditetapkan..pesanan ikhlas untuk diri sendiri...sbelum balik, kalo sape2 perasan fais azli ade panggil smua budak tahun 2 U Cairo berkumpul kat pondok urusetia..bukan ape, saje je sebab nak ambik gambar smua..maklum r, bukan slalu bleh tengok kitorang pakai baju melayu..raya aidilfitri pun staun skali..mane tahu taun depan kite dah tak jumpe dah..dan patut r sedara jackster suh saufi bawak sweater, sejjjuk!


bukan assabiah, tapi ukhwah..
that's all,

xbesdanxbes i
oct 25

3 comments:

geta boshi said...
This comment has been removed by the author.
rodent said...

maklumlah smua dah pakai semat2 tak logik kalau orang tak pandang kan?

tolong ah...!

jd ajk disiplin? xpuah2 ag ke jd pengawas mase koloh dulu?

munawwarah tu puan ke laki?

ihsanhamdan said...

weh bukan aku..ahli beit aku pakai semat2..aku biase je..sederhana..

aku jadi ajk disiplin bukan ape..saje nk tulung..kalu majlis tu bjalan lancar x dok masalah, aku jgk bleh share pahalanye..

munawwarah tu kumpulan nashid laki..bukan puan..

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.