Saturday, December 13, 2008

Pabila Lelaki ke Dapur

Majoriti chef yang hebat kat atas bumi ni rata ratanya lelaki, dan kalau kite tengok mana mana rancangan masakan, ramai chef jemputan terdiri daripada kaum adam, contohnya chef wan, chef ismail. Hatta kat luar negara skalipun, chef yang hebat adalah lelaki -- iron chef : kebanyakan yang bertanding adalah lelaki.
>
>
Bukan nak kata perempuan tak pandai masak, cuma kalau kat tv kurang menonjol. Tapi kat rumah memang mak kita yang bertungkus lumus sediakan makanan ( queen kontrol dan suami misali lain cerita) dan kalau ditanya masakan yang paling best skali kat dunia ni, tentu skali jawapannya masakan ibu.
>
>
Makanan merupakan salah satu sebab aku datang ke mesir nih. Masakan kat kedai semua insyaAllah halal dan untuk mencari ayam serta lembu yang disembelih ngan cara islam adalah mudah sekali, walaupun kebanyakan masakan arab tak begitu digemari oleh pelajar Malaysia. Persoalannya, boleh ke aku masak?
>
>
Aku duk asrama sejak tingkatan 2. Jadi untuk belajar memasak macam mustahil kecuali masak megi dan air. Ekonomi Rumah Tangga (ERT) dalam subjek Kemahiran Hidup pula hanya diberikan untuk pelajar perempuan. Kalau aku ambik, maknanya aku la satu satunya pelajar lelaki lam sejarah sekolah yang ambik ERT masa PMR. Nak dipendekkan cerita, kemahiran memasak tidak begitu diterapkan dalam diri aku sebagaimana ianya diturunkan kepada adik perempuan aku, yang jadi tukang masak kat rumah kalau mak aku tak masak. Walaupun tak seterer mak aku, namun kalau banding ngan masakan aku jauh beza sedap dia punya lagi. Macam makan kat rumah ngan kat dewan makan sekolah.
>
>
Kalau dah tak reti masak, apsal tak belajar? masa cuti lepas spm buat ape? mungkin disebabkan aku nih lelaki, jadi ego itu wujud walaupun tak ketara sangat. Dapur hanya untuk perempuan, fikir aku (dulu). Sangat berbeza keadaan aku kalau nak dibandingkan ngan adik laki aku, Aiman. time masak nasik atau buat kek atau biskut, memang slalu je dia ada menempel ikut skali. Malas untuk belajar juga menjadi penyumbang utama aku tidak memasak di rumah. Namun begitu, ade lah jugak mak aku suruh aku buat kerja kat dapur -- paling tidak tolong siangkan ikan dan ayam. Ini lah nikmatnya ada ramai anak, boleh tolong dalam semua kerja.
>
>
Datang je Mesir, antara masalah utama yang aku hadapi, selain sewa rumah dan kenderaan, adalah nasik serta lauk. Nak masak nasik pun tanya ahli beit -- air paras mana kena isi, beras basuh brape kali, dan bila masak lauk -- ikut satu satu instruction kat belakang paket sup/kari/tomyam/dll. Bila dah masak, macam macam rasa ada, dan selalunya tak rasa apa apa. Bila berkumpul nak makan, masa tu jugak la aku cari garam dan gula nak ditambah dalam masakan (makan dalam talam jadi slalu je diorang test dulu sbelum makan). Prinsip masak ahli beit aku ; yang penting, kau masak. Sedap tak sedap cerita kemudian. Tapi itu dulu..skarang dah lain. Practice makes perfect.
>
>
Macam macam yang jadi bila pikir balik masa duk Fustat dulu. Tapi itulah kenangan dan pengalaman yang amat berharga, yang susah aku nak dapat kat mana2. Kata orang nak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Dalam Al - Quran pun ada sebut (betulkan kalau silap), Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum tu sendiri yang megubah nasib mereka. Jadi kalau nak pandai masak, belajar la masa duduk Malaysia lagi, masa kita ada guru yang free ajar kita masak. Bila balik malaysia hari tu, mak ada suruh aku masak, katanya nak jugak rasa masakan anak dia nih. Dan skali lagi aku menolak. Alasan aku, bile lagi nak rasa masakan mak, balik mesir dah tok leh dah..

>

>

xbesdanxbes 09

>

7 comments:

mohd hazwan bin mohd salleh said...

chef wan mesir pon ade..kalo nk blja mai r cni..
huahaha~

Kyu said...

Hahaa. Stakat ni xdk ag kn keracunan makanan? Kire ok r tu..

ps: nsk lmk DM bes ape.

musegalo said...

hazu :
chef wan = hazuwan??
...kalo nak ponteng kelas, boleh la cuba resepi chef wan mesir, cakap kat prof kena diarrhea..

rodent :
keracunan makanan tu, jarang2 r..alhamdulillah..kalu tjadi pun ak x ingat dh bile..

Anonymous said...

tau la aku masak masin sokmo, ise..

[MH] said...

ahaha,ni pengakuan ekslusif dr student medic mesir! bukan senang nk dpt pengakuan mereka yang jarang ke dapur..
apa pun,betul kata kamu..

practice makes perfect

ps.rasa kelaka pulek yg kamu sorok2 tambah garam atau gula dlm masakn tu..

musegalo said...

hahaha..aku x kata apa2..pengakuan dari tuan punya body sndiri..
p/s : kepada yang berkenaan, sopi x suka sgt makan pedas.

nak buat mcm mana, kalau x tambah apa yg patut, macam makan nasik ngan air la jawabnye..haha

Anonymous said...

memang aku takleh mkn pedas..
buat aku berpeluh cam nak mati je..
sape la pandai-pandai cipta masakan pedas ni..??

cett..!!

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.