Wednesday, January 14, 2009

TS bukan Transverse Section

Aku baru teringat, bila aku chat ngan Angah hari tu. Sebelum nih mak aku dah bagitau, masa aku balik cuti kat Malaysia, yang adik aku ada penyakit nih. Tu pun kebetulan terjumpa masa buat medical check up rasanya. Tulang belakang Angah bongkok, satu disease dinamakan thoracic scoliosis. Daripada yang aku dapat tau, penyakit tu takde la serius sangat, cuma kalau dah sampai tahap merbahaya, pembedahan ntuk betulkan tulang belakang tu adalah compulsory.



amanie : assalamualaikum

nu_napalm : waalaikummussalam

amanie : duk wat gapo?

nu_napalm : stadi

nu_napalm : xam dkt dh

amanie : owh, ari rabu ni angah ad appointment nge dr orthopedik


gapo : apa

*adik aku ambik nursing kat usm kubang kerian


nu_napalm : wak gapo maso appoiment tu?

nu_napalm : ado ngajar ko?

amanie : bkn lh, g check tlg blakang

nu_napalm : o

nu_napalm : raso sakit x?

nu_napalm : loni?


loni : skarang/pada waktu ini


amanie : kadang2 jew

amanie : raso lenguh

nu_napalm : o

nu_napalm : g sore ko ma ado skali?

amanie : g sore jew lh, ma kn ngajar

amanie : angah check kt spital usm ni jew

nu_napalm : o

nu_napalm : phni ad gapo2 ryk r ko abe


abe : abg

sore : sorang

ryk/royak : bagitau


amanie : ok, nt lepas check up 2 angah msg lh abe

amanie : ari 2 yo oyap thoracic scholiosis

nu_napalm : ngah ad rasa susah nk bnafas x?


oyap : bagitau

*seperti mana yang kita tau, kyposcoliosis menyebabkan decrease in vital capacity kot. Jadi pesakit slalu semput (masa blajar respiration taun lepas)


amanie : stkt ni xdop pom

nu_napalm : o

nu_napalm : insyaAllah x dok gapo2


gapo2 : apa - apa


amanie :tp kn dlm x-ray 2 postur bdn napok abnormal skit

amanie : senget

nu_napalm : dio bentuk s ko c?


bila aku search internet, thoracic scoliosis (TS) ad 2 jenis, tulang belakang jadi bengkok jadi bentuk 's' atau 'c'


amanie : c

nu_napalm : o

nu_napalm : doktor ad ryk x bkpo jd g2?


TS boleh terjadi disebabkan antaranya trauma dan genetically inherited


amanie : xdop plop

amanie : dio tnyo angah wat gapo jah sbelum2 ni

nu_napalm : o

nu_napalm : brapo kali dh jupo doktor?

amanie : bru skali, ari rabu ni msuk 2 kali

nu_napalm : o

nu_napalm : dio kno bdh x?

amanie : xtah lh, yo kato ari 2, angah muda lg

amanie : tp kalu teruk myb keno bedah kowt

amanie : betulkn balik postur tulang 2

nu_napalm : o

nu_napalm : dio ad ryk x treatment lain slain bedah?

amanie : yo x leh oyap sbb x pasti tahap keadaan tulang 2

amanie : sama ada bedah ato tidak

amanie : tp, cm bedah jew caro dio


caro : cara


nu_napalm : jd ai rabu ni bru yo nk cek?

amanie : ye lh, nk betulkn benda kn

nu_napalm : abe baco skni ado cara lain slain bedah

nu_napalm : yo ltk brace kat tekok

nu_napalm : x tau r gano

amanie : mesti penat keno pkai bendo 2

amanie : angah ad tgk gmbr hop keno bentuk 's'

amanie : yo wat surgeri

amanie : letok somthing nk straightkn tulang

nu_napalm : o

nu_napalm : ngh x takut ko bedoh?

amanie : kalu utk kebaikan, why not?

amanie : tkt ad effect kalu x bedoh

nu_napalm : o

nu_napalm : ikut ngah la

nu_napalm : tp x bhaya ko?

amanie : insyaAllah x bahaya

amanie : lgpn utk kebaikan kn


::p/s:.

nu_napalm : bukan bom, tapi penulis

amanie : adik penulis


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


lepas tu kitorang borak lagi pasal benda lain. Tadi aku baru dapat mesej. Doktor nak tunggu lagi 6 bulan, nak tengok progress tulang belakang macam mana. Jadi aku mintak pembaca doakan keselamatan orang orang islam di Palestine dan adik. Kat sebelah kanan bahagian atas blog ni ada sedikit laman web yang berkaitan dengan ngan isu Palestine. Sikit bukan jadi alasan ntuk korang tak klik. Walaupun sikit site yang aku letak tapi diorang setiap masa update. Jadi sila ambik tahu pasal saudara kita di sana. Entri ni bosan, sengaja aku tulis sebab nak update. Dah lama tak menulis. Bukan sebab malas, tapi sebab exam. Tapi dok rumah layan internet je kejenye.



xbesdanxbes 12

8 comments:

Amanina ST said...

igtkn ade pengumuman pembetulan dlm slide histo..
-_-''

semoge cpt sembuh la adk nye..
*seb bek phm kome ryk ape dlm ganu*

Anonymous said...

emm..

bukan loghat teganu r...

tapi kelantan..

kat rumah aku kecek klate sbb mmg ak asal dari kelantan..menetap je kat terengganu..

hahaha

Amanina ST said...

lerr..
patut la gune *abe*
plek jgk..rupenye kecek klate..=.=

Kyu said...

aku pn ade TS.

Anonymous said...

emhoho:
hahaha..aku semua loghat buleh..ko cakap nak pe..boleh semua..skang nih tgh usha loghat kodah..

rodent:
sies?? aku rasa tulang belakang aku nih pun bongkok..x tau r kalu aku x bongkok jd mcmna..msti lg tinggi dri shaquille o'neal..hahaha

Amanina ST said...

dasat budak2 nih~
loghat plg basic-loghat selangor,amcm?

Anonymous said...

emm..

x brape terer r, sbb kat rmah pun aku praktis bahasa melayu ammiyah pantai timur..jadi x sepower budak selangor yg ori

[MH] said...

Insya Allah,tak ada apa2 la tu..

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.