Sunday, June 21, 2009

penghujung peperiksaan

Alhamdulillah, tinggal satu lagi ujian oral yang terpaksa ditempuhi. Tiga ujian sebelum ni alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun aku stadi last minute. Pagi tadi baru habis baca CNS. Tu pun sebab aku ada skip beberapa tajuk besar.


Soalan ditanya berdasarkan kad soalan yang dipilih dan alhamdulillah, tiada satu kad pun yang aku pilih ada bab yang aku tak baca. Doktor yang menyoal pulak, alhamdulillah baik orangnya. Walaupun jawapan aku ada yang salah, tak pulak beliau menunjukkan sebarang reaksi yang tak menyenangkan. Yang penting jawab dengan yakin. Salah betul cerita nombor dua.


Ramai yang sudah bersiap sedia untuk balik ke kampung halaman. Ada yang sedang packing dan ada yang awal - awal lagi dah siap semuanya. Hadiah dan barang yang keluarga serta kawan - kawan kirim suruh beli, semua disetelkan masa musim exam oral ni. Aku yang balik lewat ni hanya boleh mendoakan kawan - kawan yang balik awal. Semoga selamat sampai hendaknya.


Tahun ni ramai yang bercadang nak buat attachment. Nak merasa pengalaman kerja kat hospital. Ahli beit aku adalah antara salah seorang insan yang disebutkan di atas. Mulanya beliau kata tak nak balik, nak buat umrah masa cuti. Alih - alih dia yang tempah tiket paling awal. Tarikhnya hampir sebulan awal daripada aku. Bagi yang tak pulang ke kampung, bolehlah apply untuk buat attachment kat Hospital Kasr El Ainiy. Sekurang - kurangnya tak terlepas peluang untuk merasa pengalaman jadi doktor.


Sekarang ni jugak adalah musim perpindahan budak melayu. Bagi yang dah abis akad, terpaksa cari rumah baru. Ada yang bernasib baik dapat kekalkan akad untuk tempoh lagi setahun. Tapi kebiasanannya pengekalan akad akan disertai dengan kenaikan harga rumah. Jadi tak berbaloi untuk dikekalkan. Ikhwah - ikhwah yang selama ni berlatih angkat dumb bell dan siang malam bergayut kat hanging bar bolehlah menyalurkan kekuatan anda di tempat yang sepatutnya.


Peperiksaan terakhir adalah oral physiology. Subjek paling mencabar kalau nak dibandingkan dengan subjek subjek sebelumnya. Jadi selamat stadi. Semoga berkalan lancar semuanya insyaAllah.

3 comments:

[MH] said...

eh eh,bila balik??

kami nak balik daaaa :D

musegalo said...

balik 28 bulan 8..lambat lagi..

Kyu said...

lmbt nye mg blk.. wt attachment gk ke?

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.