Tuesday, August 18, 2009

berkawan itu best


aktiviti riadah atas tangki..memang cari nahas..
>
>

Pengepow makanan dewan makan..
>
>

Masa aku darjah enam, ustaz aku yang bernama Ustaz Sabri ada bagitau satu fakta yang rasanya beliau dapat melalui pemerhatian dan pengalaman beliau sendiri. Katanya, satu hari nanti kita akan jadi renggang dengan kawan lama kita dan kita akan lebih rapat dengan kawan yang baru. Dengar je Ustaz cakap macam tu, aku pasang hajat, bahawa aku akan buktikan kata - kata ustaz tu salah.
>
<
Nampaknya, terbukti kata - kata ustaz tu hampir benar. Lama dah aku tak kontek kawan - kawan lama aku. Kalau jumpa pun, sekadar senyum dan bertanya khabar. Kalau bercakap pun, tak banyak sangat. Melainkan kawan - kawan yang benar benar rapat ngan aku. Kepet, Pesal dan Keio Apis contohnya.
>
>
Cakap pasal kawan ni, aku ada satu kisah, yang diceritakan oleh seorang sahabat aku, Penghuni Giza. Katanya, dulu kat skolah dia ni ada 2 orang sahabat baik. Satu budak ensem, satu lagi budak tak berapa ensem. Rapat macam gigi dan gusi. Rasa sakit kalau nak berpisah. Kawan yang ensem ni, ada ramai secret admirer. Terbalik dengan kawan yang tak ensem ni yang tak de orang suka. Nak dijadikan kisah, satu hari ni, diorang bergaduh. Gaduh bukan sebab apa, sebab seorang perempuan.
>
>
Katanya Penghuni Giza, "Patutnya budak yang ensem tu bagi je la kat kawan dia tu, aku dengar pompuan tu bukan lawa sangat, pecah je pon.." lebih kurang macam tu la dialognye.
>
<
Kalau la anda berada di tempat budak ensem tu, apa reaksi anda?
sanggupkah anda mengorbankan seorang wife/husband to be untuk kawan anda?
>
>
Kata rokocoko, "Ko dah kenal aku dah 2 tahun dah..kau kenal dia tak sampai pun sebulan..sanggup ko khianati persahabatan kita demi sorang pompuan yang baru ko kenal??"
>
>
Kenapa kita mudah rapat dengan insan yang kita baru kenal? Mungkin sahabat lama kita lebih memahami kita dan lebih tahu akan kelemahan kita. Kawan baru pulak, senang untuk kita mesra dan rapat sebab diorang tak begitu kenal dengan kita lagi. Jadi mudah untuk kita berpura - pura depan mereka (hipokrit la tu)
>
>
Entri ini saje aku tulis, memandangkan dah ramai kawan balik sebab cuti. Macam - macam sebab cutinya. Paling femes cuti H1N1. Semoga kita dapat mengekalkan persahabatan kita hingga ke akhir hayat. Amin. Uhibbukum Fillah.



dari kanan : Oma (UPNM), Kepet (UTP), Sapik (UTP), Pesa (UTP),
Saer (Medic Indon), Juwe (Cairo U), Penulis

>
>


15 comments:

[MH] said...

ameen

*welcome home*
erk,lmbt sgt ke ucap?

itzz g0oddd!! said...

cite pasal gaduh pasal awek tu cam penah dgr je..

harap2 ko pun jgn gaduh pasal awek jugak nnti..hoho

mohd hazwan bin mohd salleh said...

haha..rokocoko xbole bla.sape la senanye yg khianay member.

musegalo said...

fathiyyah:
yes, home again..
alhamdulillah..

idjut:
memang la ko pernah dengar..
kan kite dok skali bile brader tu cerita..
insyaAllah, takdenye orang nak gaduh pasal awek ngan aku..

hazu:
hahaha..nak naik muntah aku dengar dia ulang kata - kata hikmat dia tu..

geliketiakakubacakomenko said...

haha..ko mmg..ni mmbuktikan rokocoko seorang yg setia persahabatan..

musegalo said...

bukan, statement tu membuktikan beliau seorang yang menyakitkan hati..

annoying kate orang puteh..

sakit telinga aku dengar benda tule yang dia ulang setiap 15 minit..

al-fareast said...

hahahaha..ak tau spe penghuni giza tu..ntahla ak pun x stuju ngan kwn die yg ensem tu......nk berebut cm xde pompuan len..dh ensem xyahla bodo sgt cm2...hahahaha....

juwe said...

salam. aku rse klau dgn pempuan br kenal je kite boleh lupa sahabat lama. tp klau dgn laki yg br kenal. x jd mcm tu pun.

geliketiakakubacakomenko said...

whoa..dgr ckp ust juwe tu san wahahaha..ko kne berhati-hati hehe

musegalo said...

alfa:
kalau ko la fais, ko wat canne?

juwe:
betol2..mungkin perbahasan ni kita serah kepada wanita pulak..lelaki yang dikenali baru 2-3 bulan lebih depercayai berbanding kawan yang dah kenal 2-3 taun

geliketiakakubacakomenko:
same - same kita dengar dan ambik tindakan sewajarnye...

geliketiakakubacakomenko said...

weh san..aku tgk gmba last tu aku rse ko plg hensem bai..dah la pengawas yg berdedikasi..pergh..

musegalo said...

geliketiakakubacakomenko:
puji la Kepada yang bagi aku hensem tu..
ko puji aku pun, bukan aku boleh bagi pape..
duit raya pun blom tentu lagi..

farhana roslee said...

ihsan dulu memang paling ensem
paling ensem dalam kelas la..=p
mane gambo sek2 puan?
mung tohok doh ker?
ni ker kawan??

musegalo said...

gambo bdk2 puan ade agi la..
kalu ade sape2 nk santau awok mg, buleh aku wi gambonye..

al-fareast said...

adik die lg ensem....he3...klau ak bg jela awek tu kt kwn yg x ensem tu..wtpe sbb pompuan nk gado2.......wakaka

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.