Showing posts with label sbpibr. Show all posts
Showing posts with label sbpibr. Show all posts

Tuesday, August 18, 2009

berkawan itu best


aktiviti riadah atas tangki..memang cari nahas..
>
>

Pengepow makanan dewan makan..
>
>

Masa aku darjah enam, ustaz aku yang bernama Ustaz Sabri ada bagitau satu fakta yang rasanya beliau dapat melalui pemerhatian dan pengalaman beliau sendiri. Katanya, satu hari nanti kita akan jadi renggang dengan kawan lama kita dan kita akan lebih rapat dengan kawan yang baru. Dengar je Ustaz cakap macam tu, aku pasang hajat, bahawa aku akan buktikan kata - kata ustaz tu salah.
>
<
Nampaknya, terbukti kata - kata ustaz tu hampir benar. Lama dah aku tak kontek kawan - kawan lama aku. Kalau jumpa pun, sekadar senyum dan bertanya khabar. Kalau bercakap pun, tak banyak sangat. Melainkan kawan - kawan yang benar benar rapat ngan aku. Kepet, Pesal dan Keio Apis contohnya.
>
>
Cakap pasal kawan ni, aku ada satu kisah, yang diceritakan oleh seorang sahabat aku, Penghuni Giza. Katanya, dulu kat skolah dia ni ada 2 orang sahabat baik. Satu budak ensem, satu lagi budak tak berapa ensem. Rapat macam gigi dan gusi. Rasa sakit kalau nak berpisah. Kawan yang ensem ni, ada ramai secret admirer. Terbalik dengan kawan yang tak ensem ni yang tak de orang suka. Nak dijadikan kisah, satu hari ni, diorang bergaduh. Gaduh bukan sebab apa, sebab seorang perempuan.
>
>
Katanya Penghuni Giza, "Patutnya budak yang ensem tu bagi je la kat kawan dia tu, aku dengar pompuan tu bukan lawa sangat, pecah je pon.." lebih kurang macam tu la dialognye.
>
<
Kalau la anda berada di tempat budak ensem tu, apa reaksi anda?
sanggupkah anda mengorbankan seorang wife/husband to be untuk kawan anda?
>
>
Kata rokocoko, "Ko dah kenal aku dah 2 tahun dah..kau kenal dia tak sampai pun sebulan..sanggup ko khianati persahabatan kita demi sorang pompuan yang baru ko kenal??"
>
>
Kenapa kita mudah rapat dengan insan yang kita baru kenal? Mungkin sahabat lama kita lebih memahami kita dan lebih tahu akan kelemahan kita. Kawan baru pulak, senang untuk kita mesra dan rapat sebab diorang tak begitu kenal dengan kita lagi. Jadi mudah untuk kita berpura - pura depan mereka (hipokrit la tu)
>
>
Entri ini saje aku tulis, memandangkan dah ramai kawan balik sebab cuti. Macam - macam sebab cutinya. Paling femes cuti H1N1. Semoga kita dapat mengekalkan persahabatan kita hingga ke akhir hayat. Amin. Uhibbukum Fillah.



dari kanan : Oma (UPNM), Kepet (UTP), Sapik (UTP), Pesa (UTP),
Saer (Medic Indon), Juwe (Cairo U), Penulis

>
>


Wednesday, January 28, 2009

entri lepas exam


Alhamdulillah, akhirnya abis jugak exam mid year. Banyak aktiviti yang dah tertulis lam planner, stat ngan hari ni sampai la bukak skolah. Kerja pun, banyak jugak yang aku perlu selesaikan sebelum pergi bercuti. Begitu jugak ngan orang lain, sibuk dengan hal masing masing. Yang nak gi Turki, jadi mushrif ke Bahria, melancong kat Eropah, jumpa kawan kawan kat Jordan, jelajah Jabal Musa kat Sinai, macam macam. Kalau aku tulis semua tempat bosan plak orang nak baca. Aku tak de la pergi jauh sangat, dok kat mesir je sepanjang cuti nih. Sape nak lepak kat rumah aku, jom, lepak dari pagi sampai malam, sampai pagi keesokannya. Kepada yang pergi melancong, Berhati hati la bila dok kat negeri orang. jangan excited sangat sampai buat benda2 yang tak patut. Ambik la yang baik dari tempat yang korang pergi, dan yang tak elok tu buat buat tak nampak sudah. Stadi jangan dilupakan (pesanan untuk diri sendiri). Bukak skolah ni lagi banyak yang kita kena blajar..gambar kat atas tu saje je aku letak, takde kaitan ngan sape sape..tu la kalau nak kenal klasmate aku 5 sa 1 2006..

Monday, January 19, 2009

batu yang tidak tenggelam

Aku dapat idea ni setelah membaca blog Ratatouille del Rodent. Jadi kalau terjumpa fakta yang sama dengan apa yang dia tulis, maka ketahuilah bahawa aku dan dia dulu bersekolah di sekolah yang sama. Unsur - unsur peniruan tidak berlaku kerana semuanya adalah pengalaman individu masing masing. harap maklum.



bilik dobi


amatlah sesuai untuk pelajar pelajar yang malas nak membasuh pakaian. Sentiasa dipenuhi pelajar selepas waktu sekolah - sebelum prep petang bermula. Dobi di sekolah aku, tiap tiap hari pun pelajar boleh hantar pakaian untuk dibasuh. Tak kira banyak mana pun, insyaAllah mak cik dobi tu akan cuci. Uniform sekolah free, dan pakaian biasa 20 sen. Ada yang nakal sikit hantar pakaian yang tak patut untuk mak cik tu basuh. Paham paham la.

prep malam dan 5s3

ade cerita disebalik prep malam ni. Dulu kat sekolah, aku diamanahkan untuk menjadi pengawas, dan setiap pengawas antara kerjanya adalah menjaga kelas pada waktu prep malam. Aku ditugaskan untuk menjaga kelas 5 Sains 3 (5s3). 5 Sains 3 adalah kelas ketiga daripada 3 kelas sains tulen kat sekolah aku. Tugas aku senang, cuma penuhkan kolum kehadiran pelajar ke kelas prep dan pastikan mereka tak merayau rayau semasa kelas prep berjalan (tujuan utama pengawas prep malam diwujudkan). Biasanya kelas tu jarang penuh, sebab ade je 2 3 orang yang ponteng duk kat dorm. Mulanya rasa tensen, sebab kelas tu agak bising, aku ni macam tak wujud pun. Aku nak sergah dan nasihat diorang pun segan, sebab aku ni memang penyegan orangnya. Tapi lama lama, jadi lali dan boleh la sesuaikan diri. Sampai la satu hari semua pengawas tingkatan 5 tidak lagi diwajibkan untuk jaga kelas masing - masing. Tapi aku sorang je yang terus buat kerja tu. Sampai naik heran ahli kelas aku. Sebab apa? Ade la..


hari khamis

Hari yang dinanti nantikan dalam lima hari persekolahan di sekolah Batu Rakit. Hari tu, mak cik dewan makan masak spesel skit. Kalau bukan nasik ayam, nasik minyak. Mungkin biasa je kamu semua, tapi bagi budak asrama macam aku nih, menda tu la yang menjadi satu perkara yang membuatkan tinggal di asrama ni jadi seronok. Hari Khamis jugak, kelas prep tak diwajibkan. Jadi, enjoy la malam tu. Bilik tv menjadi tempat utama budak budak lepak. Kalau tidak, meraya rayau di kawasan sekolah. Kalau rasa rajin sikit, selesaikan kerja yang patut diselesaikan.. masa ni jugak lah, pasangan kapel akan turun padang, buat date kat kelas. Pernah sekali, aku ikut senior aku buat aktiviti serbu buayafriend dan gelifriend yang berkapel ni kat kelas. Berbekalkan videocam di tangan kanan, dalam satu serbuan tu diorang berjaya mengantoikan budak budak yang sedang bertiga tigaan dalam kelas (sorang laki, 2 perempuan).. lepas tu macam macam alasan diorang - adik angkat nak jumpa la, kakak angkat cari la, bincang pasal studi la..macam macam..bukti dah ada, cakap apa pun dah tak guna dah..

gelanggang basketball


Tempat yang wajib aku pergi masa riadah petang. Melepaskan tensen stadi pada kawan kawan dan board basket. Gelanggang adalah penyumbang utama rosaknya spek spek aku. Sampai kena tukar tiap tiap taun. Ring basket tu jugak la tempat aku bergayut, bajet buat slam dunk, sampai kena marah dek Cikgu Asman sebab ring tu akhirnya bengkok. Memang teruk aku kena. Nasib baik tak kena penampar kapit. Biasanya padang dipenuhi dengan pelajar lelaki, dan pelajar aspuri biasanya duk lam dorm + stadi (ke stido?)... seruan al aklu salim fij jismi salim disambut dengan jayanya..

surau

Seperti mana yang diketahui umum, surau tempat kita menunaikan ibadah solat dan ibadah ibadah lain seperti membaca al quran, mengajar ilmu dan lain lain. Di surau sekolah, setiap tingkatan ada port masing masing. Tingkatan 5 berkumpul di sudut belah kiri surau, tingkatan 4 di sebelah kanan, tingkatan 3 di papan kenyataan bahagian belakang, tingkatan 2 biasanya berkumpul kat luar.. dan di saf hadapan belakang imam - newbies tingkatan 1. Kalau ustaz bagi tazkirah, atau cikgu bagi ceramah, pelajar pelajar yang bersemangat nak dengar akan duduk di bahagian depan, untuk kaver kawan kawan yang tido kat belakang. Tapi biasanya tabir akan dibukak semasa ceramah, jadi nak tidur pun segan sebab ramai mata memandang dari belakang..

bekalan air

Selalu je kat skolah dulu, bekalan air di asrama terputus. Kadang - kadang disebabkan kerja pembaikian, dan kadang kadang juga sebab bekalan air tak boleh nak kompensate dengan bilangan pelajar yang menggunakan tandas pada waktu itu - bayangkan, kalau semua pelajar lelaki turun riadah, kemudian semua balik pada masa yang sama untuk bersihkan diri, bersiap siap untuk solat maghrib, mesti la air tu tak cukup untuk semua...jadi tandas di bangunan sekolah menjadi mangsa.. ada yang nakal sikit, mandi kat kolam air pancut depan pejabat sekolah, abes keruh air tu..ntah apa yang diorang buat sampai jadi macam tu..


Bila terkenangkan suasana di sekolah dulu, rasa macam nak ulang balik apa yang telah aku lalui sebelum nih. Suka duka yang aku tak bleh cari ganti kat mana2 pun.



xbesdanxbes 13

Saturday, November 29, 2008

Gambar Kamera

>
Tetiba je tangan ni tergerak nak klik kat folder 'Gambar Kamere' yang tertera kat desktop aku. Sampai lam tu, ade beberapa folder lain, antaranya sbpibr, mesir dan mep 7. Aku pun bukak lah folder sbpibr. Lama dah aku tak jumpe bebudak skolah menengah aku nih. Balik Malaysia ai tu pun tak sempat nak jumpa semua. Bila jumpa plak ramai dah berubah. Mat Jem makin berisi, Che Ku, seperti namanya jadi cekgu. Al Omar aku tak jumpa langsung walaupun rumah dekat je.
>
>
Bile tengok balik gambar masa muda2 dulu, aku teringat satu cerita. Masa SPM, semua pelajar form lain balik rumah. Kalau tak silap masa tu lepas paper bio -- paper bio adalah paper last untuk pelajar2 sains tulen SPM taun tuh-- kami (ade r beberapa kawan ak nih) buat plan nak naik tangki air sekolah. Sebenarnya aku nih memang dari awal mula2 masuk sbpibr lagi aku bercita - cita untuk melawat semua bangunan kat sekolah tu sbelum aku tamat belajar, dan salah satunya adalah tangki air. Malangnya ada 2 tempat aku tak sempat ziarah; iaitu, loji najis sekolah dan satu ruang yang letaknya kat bumbung bangunan akedemik -- tangga tak disediakan jadi kena ada tangga sendiri untuk naik.
>
>
Jadi petangnya kami berkumpul untuk naik ke atas. Tak tinggi mana pn, ade lah dalam 15-20 meter je kot. Ada yang bawak kamera, cat dan berus. Yang bawak diri pun ada. Bila kawasan sekitar nampak lengang -- yakni tiada pak guard, PK Hem dan Ustaz Megat, kami naik tangga ke atas. Sampai setengah jalan, kaki nih rasa lemah bile tengok ke bawah -- tinggi jugak -- kalau jatuh maunya tak sampai Mesir agaknya.
>
>
Akirnya sampai jugak kat atas. Pemandangannya memang lawa. Dan keindahan pemandangan petang tu dicemari dengan aktiviti haram kami yang rasanya memang jadi annual vandalisme kat sbpibr -- meninggalkan seberapa banyak kenangan pada tangki air sekolah berbekalkan berus dan cat yang dibawa naik. Lepas upacara cat mengecat diadakan, kami mengambil sedikit sebanyak gambar sementara PK Hem dan pak guard masih tak perasan yang ade budak2 naik atas tangki. Ada yang sempat skodeng asrama puteri (aspury) memandangkan tangki air merupakan struktur yang letaknya di antara flat guru dan aspuri. Kalau la Teacher Norliza nampak, maknanya tiade lagi nasik lemak dan nasi goreng buat sarapan serta makan malam untuk kami, memandangkan beliau menggantikan tugas kantin untuk menjual makanan kepada pelajar2 spm. Ye la, orang tak ramai buat ape bukak.
>
>
Masa turun ke bawah, ada sahabat yang perasan PK Hem berlegar-legar kat kawasan dekat surau sekolah. Dengan jantung berdenyut bagaikan nak tercabut dari thoracic cage, kitorang berhati-hati masa turun pulang ke aspura. Dan perbuatan ini dicontohi jugak oleh beberapa pelajar aspuri yang perasan kami naik pada petang tuh..sape? ramai la jugak..cube la tengok, mana tau kot kite pn naik jgk..
>
>
>
>
>
>
>
vandalisme tu tak elok..
>
>
>
> antara yang turut serta
>
>
>
>

riadah di petang hari
>>

>

>

5 budak sekolah- 4rm left -- prefect, ex-prs,
librarian, prs and ordinary school guy
cameraman : Kay P
>
>
>
>
Kay P tadi adalah brader yang pakai cap
>
>
>
>

surau sekolah. Tepinya dewan dan depan dewan tu pondok pengawal

>

>

mentari terbit -- naik lepas subuh

>



>masa pagi tengok matahari terbit

>

>

antara akhawat yang naik ke atas tangki
>
>
>
>
>


xbesdanxbes v
29 nov o8

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.