Sunday, December 6, 2009

hikayat tempoyak

tempoyak
>
Ini bukan cerita rekaan, dan bukan jugak cerita yang seratus peratus benar. Sebabnya peristiwa ni dah lama berlaku, jadi mungkin ada sedikit tokok tambah dan unsur-unsur israiliat yang termasuk dalam kisah ni. Hayati dan ambil pengajaran.
>
>
Alkisahnya berlaku pada pak sedara aku. Masa tu beliau belum kawin lagi. Skang dah kawin, dan ada dua cahaya mata yang amat comel. Tiap kali aku balik kampung, pipi anak dia la jadi mangsa penderaan fizikal secara paksarela. Tak abeh cubit, dicium pulak. Macam-macam.
>
>
Macam yang aku tulis tadi, kisahnya berlaku masa beliau belum kawin. Kat atas tu intro je. Abaikan. Latar tempatnya adalah rumah nenek aku. Pada satu malam, pak sedara aku ni berasa lapar. Nak suruh bini masak, tak leh sebab tak kawin lagi. Lalu, beliau pun berjalan ke dapur untuk mencari makanan. Dengan kata lainnya, nasik barang sepinggan dua. Makanan ruji masyarakat Melayu semenanjung.
>
>
Malam tu, letrik takde. Suis lampu dipasang, tapi lampu tak menyala. Maka, makan la pak sedara aku sorang-sorang dalam gelap. Oh, ni bukan cerita hantu. Jadi kepada yang penakut tu, toksah la bukak page lain pulak. Baca dulu sampai habis. InsyaAllah bermanfaat.
>
>
Beliau ambik pinggan, bubuh nasik dan menuju ke peti ais. Peti ais ni sebenarnya dah lama berkhidmat untuk keluarga nenek aku. Dan adat barang lama, kadang-kadang idup, kadang-kadang mampus. Biasa la tu.
>
>
Pak sedara aku bukak peti ais, dan ambik satu juadah, yang sape tak kenal pasni toksah mengaku Melayu la. Tempoyak. Dibuat daripada durian dan boleh disimpan untuk jangka masa yang agak lama. Biasanya disediakan bersama budu. Letak cili skali kalau nak lagi umph.
>
>
Maka, makan la pak sedara aku dengan lahapnya. Tambah lagi, rasa tempoyak dan nasik tu sungguh istimewa, lebih sedap daripada biasa. Bak hidangan diraja. Makan dan makan serta makan. Macam orang bujang disorongkan bini la gamaknya. Maka dengan tiba-tiba, lampu yang tadinya mampus, menyala dengan galaknya.
>
>
Terkejut manusia pak sedara aku. Tahu lah beliau apesal nasik cicah tempoyaknya sedap kemain malam tu. Rupanya ada ulat menari-nari lam pinggan berisi tempoyaknya. Makluk gedik yang menjijikkan, habitatnya di tong sampah dan tempat-tempat kotor. Bila digigit pecah, keluar isi perut kaler kuning yang pekat lagi meleleh. Slurp. Nak tau lebih lanjut, tengok sendiri gambar kat bawah.
>
>

ulat-ulatan
>
Nan
Nak buat macam mana, nasi berlaukkan tempoyak ulat dah masuk dalam perut. Dah nak abeh sepinggan dah tempoyak tu beliau makan. Tak sengaja. Mana la nak nampak lam gelap. Kalau guna lilin kang, silap2 terbakar rumah pusaka nenek aku tu.
>
>
Macam tu la jugak DUNIA. Rasa dengan lidah, sedap. Tengok dengan mata, cantik. Hidu dengan hidung, wangi. Tapi hakikatnya, lebih buruk dari nenek kebayan. Malah, lebih buruk daripada tu. Jadi, jangan la kita tertipu dengan dunia. Letak dunia tu kat tangan, bukan di hati, supaya kita boleh campak bila-bila masa kita nak. Pikirkanlah.
>

p/s : aku tak makan tempoyak.

>

4 comments:

MAWAR BERDURI said...

lepas ni aku x mkn tempoyak doh..

musegalo said...

asmaa':
jangan wak geli gitu..
moralnya, cek dulu sebelum makan..

Anisah Shamilah MS said...

apa yg ada depan mata, apa yg kita dengar dan rasa, kesemuanya melibatkan dunia...menyebabkan terkadang terlalu mudah menikmati dunia dan melupakan akhirat.

Unknown said...

Isi dlm penceritaan sgt sdikit..krangan bkn main pnjng.. 1⭐

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.