Monday, November 24, 2008

Annual Mushkilah

Hari ni ahli Beit Ar Raudhah keluar awal dari rumah awal daripada biasa, dengan semangat berkobar - kobar nak memperbaharui visa yang tempoh tamatnya kian hampir. Dalam pukul 8 lbeh, kitorang ke mahatah Metro untuk ke Tahrir.
>
>
Suasana dalam keretapi letrik pagi tu agak sesak, memandangkan ramai orang keluar ntuk pergi ke tempat kejra masing - masing. Sampai di Mahatah Anuar Sadat, kami turun dan terus ke pejabat imegresen untuk menunaikan hajat suci ini.
>
>
Naik - naik je ke permukaan bomi (mahatah tu bawah tanah) terus nampak pelajar - pelajar Melayu berkumpul depan bangunan. Ingatkan kami dah terlambat, tapi alhamdulillah, kat dalam keadaan masih lagi lengang tak ramai orang. Masuk je kitorang terus isi borang yang disediakan dan lepas tu, hantar borang tersebut kat mak cik yang jaga kaunter. Nasya adalah ahli bait kami yang pertama sekali yang menghantar borangnya untuk diproses.
>
>
Tapi malangnya ade masalah dengan syahadah. Dia tak terima pulak borang yang Nasya isi..lepas tu, giliran aku bagi borang. Melihatkan Nasya yang tak dapat memperbaharui visanya pagi tu, aku berdoa dalam hati,
>
'Harap - harap mak cik ni lembut hati nak terima borang aku'..
>
>

Dia macam biasa mintak 2 salinan bagi setiap pasport dan visa serta syahadah. Tapi bila nak kepilkan semua salinan tu, dia perasan ada sesuatu yang tak kena pada syahadah aku. Rupa rupanya syahadah aku pn di'reject', dan alasannya adalah pihak U tak cop pada bahagian atas belah kiri syahadah yang tertulis' biduuni surah' (tanpa gambar).
>
>
Sebelum nih aku dah baiki syahadah tu kat Syuun Tullab, dan dah mintak dah pak cik tukang cop kertas tu untuk cop skali pada bahagian berkenaan, tapi dia tak cop jgk..alasannya syahadah aku takde gambar. Tapi kata fais el rais, gambar tidak diperlukan untuk buat syahadah untuk pelajar tahun 2, dan bebudak lain yang buat visa sbelum nih pun tak kepilkan skali gambar diorang kat syahadah tu (kalau tak paham rujuk gambar).

ciri ciri borang yang di'reject' --
tiada cop pada bahagian atas belah kiri



ciri ciri borang yang insyaAllah akan diterima --
ada cop pada bahagian atas belah kiri.



Tensen toksah cakap la..datang awal pagi tapi syahadah kena reject..mak cik tu cakap boleh kalau nak buat jugak visa, tapi aku kena balik U mintak cop dengan pihak Syuun Tullab. Kalau U Cairo tu sebelah pejabat imegresen takpe la jugak kalau nak buat lawak macam tu, tapi masalahnya U terletak kira - kira 2 km dari pejabat imegresen.

>

Kalau datang balik pun kompem pasni penuh dengan orang lain yang datangnya sama tujuan dengan kami -- untuk buat visa jgk. Kalau ramai yang datang kemungkinan untuk perkataan 'Bukrah' keluar dari mulut pegawai bertugas adalah tinggi skali.
>
>
>

Kemudiannya, masa aku dan Nasya nak keluar dari bangunan tu, kelihatan pelajar tahun satu naik ke pejabat imegresen. Kemudiannya setelah kami sampai kat U, dengarnya bebudak taun 1 kena halau dari pejabat sebab terjadi sedikit salah faham (sebenarnya bukan halau, tapi istilah ammiah melayu 'prambat' digunakan oleh sahabat yang menyampaikan berita tersebut. 'Halau' merupakan perkataan yang sama maksud dengan 'prambat')
>

>
Menurut Amir Firdaus, alhamdulillah walaupun jadi macam tu, namun ade jugak plajar tahun 1 yang sempat buat visa diorang taun nih.
>

>
'Baik sikit dari takde langsung,' ujar Amir.
>

Dan aku pulak bercadang untuk pergi sekali lagi hari Rabu nih..sesiapa yang berhajat nak buat skali, datanglah awal - awal sebab kalau pagi insyaAllah memang tak ramai orang. Takpe la, dok mesir ni memang macam tu. Mim Saad Ra=musibah, sabar, redha..

>

>

>

xbesdanxbes iv
24 nov

5 comments:

rodent said...

Kalau U Cairo tu sebelah pejabat imegresen takpe la jugak kalau nak buat lawak macam tu

Hahahahaa. Sian mg. Tp standed r gitu byk mslh. Sini pon same gk. Tp kire ok skit r sbb sorg je wakil tlg wat sme. Tp tu pn byk mslh gk. Dhla tiap2 taon kne tajdid iqomah. Mmg mati.

Sabo ah. Bleh gi jalan hirup udare segar dlm metro. Joden xdk metro, salji je ade.

ihsan hamdan said...

ye la..

x leh gi mane nye ngan salji mu tu..

sbb stakat salji sini pn ade..kat sinai..

sini cuma ada fresh seafood- ketam, sotong, ikang je..x banyak ngat..

rodent said...

jahat, kejam, jahat.

heleh, dulu sape kate ok je frozen pon..

ihsan hamdan said...

memang ok je,

tapi x r sesedap yang segar..

ihsan hamdan said...

alhamdulillah,
urusan visa ai nih bejalan ngan lancar..

26 nov

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.