Sunday, February 22, 2009

sakit..

Musim sejuk ni, kita dapat lihat ramai orang sakit. Paling biasa kita jumpa, selesema dan batuk. Ada yang ekstrim sikit sampai kena hypotension, rubella dan di Alex, kawan kita ada yang kena TB (rujuk tibbians; lensa d mesir bukan promo ok..). Sakit - sape nak sakit? Semua manusia yang sihat akal fikirannya mahukan kesihatan. Kita belajar medik ni pun, sebab nak merawat orang sakit supaya insyaAllah dengan izinNya penyakit tu sembuh.
>
>
Ramai yang merasai manisnya sesuatu nikmat apabila nikmat itu hilang. Contohnya, muda. Warga emas dan insan veteranlah yang paling 3rif akan nikmatnya masa muda. Time muda nilah masa yang seronoknya kalau nak enjoy, gi dangdut, lepak dan lain - lain. Dan masa muda jugak adalah masa terbaik untuk kita banyakkan amal ibadah, sedekah jariah dan belajar ilmu yang bermanfaat sebagai bekalan di hari pembalasan kelak.
>
>
Sejauh mana kita menghargai kesihatan yang dikurniakan? Adakah keadaannya sekecoh ketika mana kita sakit? Pernah tak kita telefon kawan, atau keluarga pada pukul 9 malam waktu Mesir ( kat Malaysia pukul 3 pagi ) semata mata untuk bagitau diorang

" Mak, hari ni dah masuk 3 bulan kita sihat," -aku tak pernah buat-

Kalau keluarga, jawapannya mungkin

" Alhamdullillah..bagus la tu," -keluarga yang memahami-

Kalau kawan lelaki mungkin

" Tak, ko sakit ni..esok gi jumpa psikiatrist," -kawan lelaki yang suka cakap berlapik-

Kalau kawan perempuan mungkin
" Ko ni tak de keje ke! aku nak TIDO!!" -kawan perempuan yang straight to the point

>>

Kalau ditakdirkan 3 minggu kita demam, ingatlah dah 2 tahun Allah bagi sihat. Sakit tu terlalu sekejap tempohnya kalau nak dibandingkan dengan nikmat sihat yang selama ini Allah kurniakan kepada kita. Lagipun, penyakit adalah kafarah untuk dosa - dosa yang telah kita lakukan sebelum ni.

>

Aku nak tulis post ni pun sebenarnya rasa macam tak layak, sebab ada ramai lagi yang lebih hebat daripada aku. Namun, tak de sehina - hina manusia yang tak boleh bagi peringatan dan tak de semulia - mulia manusia yang tak boleh menerima nasihat. Diharapkan peringatan yang sedikit ni (khasnya untuk aku sendiri) boleh sekurang - kurangnya buat korang berfikir sikit pasal nikmat yang sering kita lupakan ini.

2 comments:

[MH] said...

kalau sakit
ucapannya---semoga cepat sembuh!
nak exam da niii

faisazli said...

yep...btol ehse.
nikmat2 ini sme pinjaman...kalu Allah nak tarik skali pn...itu hak Dia...kita sbg yang meminjam ni bersyukur dengan gapo2 hok kita msih ada.
tau blako doh kan...kalau kita brsyukur, maka akan ditambah lagi..
kito samo2 bringt.

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.