Monday, February 16, 2009

spek itu, mata aku

Fotokromik. Tahun lepas aku ada baca pasal spek mata itam. Kebetulan jumpa fakta nih lam buku New Medical English Course (rugi la sape yang suka ponteng kelas english dulu). Terjemahannya lebih kurang macam nih - spek mata itam, kalau silap pilih boleh membawa lebih banyak keburukan berbanding kebaikan.
>
>
Spek mata itam terbaik adalah yang boleh menapis sebanyak mungkin sinaran ultra ungu yang sebahagian besarnya berasal daripada cahaya matahari. Kalau spek mata hitam biasa yang tak berupaya menapis ultraviolet ray, kesannya dalam jangka masa panjang adalah merbahaya sekali. Bila pakai spek mata itam, ye lah, nak tengok jalan, bercakap ngan kawan dan beli belah memang senang di bawah sinaran matahari yang terik terutamanya di Cairo nih. Tapi perlu ingat eye pupil akan dilate bila keadaan sekelilingnya gelap. Maka kalau korang pakai spek mata itam yang peratus penapisan uv ray nya rendah, maka lebih banyak sinar uv akan masuk lam mata korang berbanding masa korang tak pakai spek. Bila banyak sinar uv masuk, teorinya akan terjadi lah macam macam penyakit pada mata, antaranya katarak dan kanser.
>
>
Bila balik Malaysia tahun lepas, aku terpaksa tukar spek fotokromik aku, sebab aku tak yakin ianya dapat melindungi mata aku daripada sinar uv. Mulanya bila tengok kawan2 pakai fotokrom, terus tergerak hati untuk buat jugak. Kool bila nampak Naqi pakai spek itam. Duane pun, bertambah macho bila beliau berbuat demikian. Irsyad lagi la. Kalau la Jaang buat jugak, maunya cair akhawat yang memandangnya. Tapi bila baca tentang fakta spek mata itam nih, rasa seram pun ada. Bila aku datang Cairo balik, nampak cam makin bertambah orang ramai yang buat spek fotokrom. Kalau spek korang berupaya tapis uv secukupnya, maka teruskan pemakaian spek tu. Kalau tidak, fikir2 kan sendiri..

19 comments:

[MH] said...

sama la kita..spek itu ibarat mata ketiga dan keempat ..

dah nak dekat 9 thn pakai spek,tp masih tak teringin nak buat spek fotokromik tu..

hurmmm,terpulang pada individu kot..
btw,siapakah JAAANG?

musegalo said...

wah..lamanya pakai spek..
sama la kita..tak sedar dh hampir 9taun pakai spek..

jaang tu nama samarannya tenuk pokok..
nama sebenar dan umur adalah rahsia..kena mintak izin dulu bru leh bitau..

nama jaang hanya sy sorg je yg panggil, jadi sbb tu ramai yg tak kenal..

Amanina ST said...

lg senior korg rupenye..
dh 7 tahun pki sec konsisten..
tp bak kate fatty,mmg xbhajat lak nk wt fotokromik..
sbelaiknye bhajat utk menukar ke bingkai2 yg lebih cool tp x over..

haah sape jaang?
(fatty mendahului..haha~)

musegalo said...

bingkai kool?
apa ciri2 yang ada pada bingkai tu?
frame besar?
bingkai warna warni?

jaang ni misteri orangnya..tak banyak cakap..tapi korang mesti slalu prasan dia masa kelas biokem (bagi kelas yang campo)

Anonymous said...

respek la san

Mukmin bin Mohd Khairi said...

seram juga bunyinya..

hurm, kalau kena guna fotokromik, t xguna juga.. apa kesannye??

musegalo said...

rokocoko:
aku x sehebat ko, jadi respeklah diri ko lebih dari ko respek diri aku..hehe

mukmin:
hmm..pakai r spek itam yang peratusan penapisan uv nya tinggi..ada je spek itam yang boleh pakai skali ngan spek mata, cam ayah ana pakai..

kalo anta pakai, boleh cair akowat yang memandang..haha

p/s: mukmin bukan jaang

Anonymous said...

wo...
camne lak ngan orang yg kna pakai tp malas pakai spek...?
wat happen?

Anonymous said...

aku pakai spek gk tp ms blajo je. tp leni power koho kuat nk jalan pn mcm blur2. td nk g wak spek baru tp ye suh tunggu sejam. malas r aku..

emmm, aku mcm xsuke ngt tgk org pakai spek fotokromik..

musegalo said...

dr nyctalopia
hmm..x tau la dr..aku pun bukan pakar mata..kalu spek ilang tu, buat la yg baru..jangan bg alasan malas..her3

rodent
...mu ni, malas sokmo..

Sharifah Syahirah TSM said...

fotokromik punye technology same ke ngan spek mata hitan yg biase..
sy pun penah bace jugak artikel psl spek hitam nie...
tp menurut artikel terbabit, spek hitam yg bhy adelah yg kanta tu jenis murah, xde protection dr uv..
kan slalu ade jual yg murah2 kat tepi jln tu..harga 10 la, 20 la..

wallahualan~
(Eh..rase mcm dah 9 thn dah pkai spek..pejam celik..9 thn..huhu..syukr masih boleh melihat..same2 kite gune mata kite dgn mengikut kehendaknya, insyaAlah..)

Anonymous said...

tapi kan san,klu ko pki fotokromik rmi akhawat termasuk lah arab2 diluar sana rmi cair..sape setuju ngan aku??

Anonymous said...

aku mmg setuju ngan encik rokocoko..ko mmg hensem san,siyes

Anonymous said...

thanks mr pirana..

musegalo said...

chep:
pasal teknologi fotokrom tu, x tau la..x pasti..

rokocoko + pirana:
korang memang berpakat kenakan aku..

faisazli said...

haih..kesian plok ak dgr rintihan orang2 brmate 4 blake nih..
btw...
jaang si misteri~hehe.

-->rokocoko dan pirana:pakatan xleh bla!

Anonymous said...

ko jgn nak perasan,spe nak kne kan ko..btl x encik pirana??

Anonymous said...

yup2..jgn mrh op!!hehe..uiks,pais ni nak kne nih..bersedia!!

musegalo said...

kalo pirana buat pakatan ngan rokocoko, aku buat pakatan ngan el rais..haha

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.