Friday, April 3, 2009

dilema

Aku tak tahu, sama ada nak balik atau tidak ke kampung tahun ni. Mulanya memang tekad tak nak balik. Kononnya nak gi jenjalan jelajah mesir masa cuti musim panas. Bukan jenjalan je, ada jugak plan lain. Masih dalam perancangan. Yang tu kite cerita lain kali.
>
>
Bila aku telepon famili hari tu, mak macam nak aku balik beraya kat kampung tahun ni. Masa tu aku belum bagitau tentang keputusan untuk tak balik. Bila aku khabor ke mak aku, dia tak kisah, sukati aku nak balik ke tak. Mak slalu macam tu, bagi aku kebebasan lam memilih keputusan. Asalkan aku bahagia.
>
>

Nak dijadikan citer, hati aku ni rasa rindu plak ngan famili sejak dua tiga hari yang lepas. Aku dah biasa duk jauh. Skolah dulu pun duk asrama, jadi tak de la kisah sangat kalau tak balik 2, 3 minggu. Lagipun famil boleh lawat aku tiap2 minggu kat skolah dulu. Susah sangat fly je naik bas balik rumah, aku bukannya tinggal jauh pun dari skolah. Tapi aku tak pernah buat r, budak skema katakan. Cuma skarang lain sikit. Tak bleh nak jumpa face to face, cuma bleh dengar suara je bila tepon.
>
>
Kalau aku balik taun depan, Pak Su Man (adik yang last) rasanya dah masuk Taski. Masa aku tinggal dia dulu, cakap pun pelat lagi. Masa balik tahun lepas jugak, dia mulanya malu - malu ngan aku, sebab lama tak jumpa jadi dah tak cam aku gamaknya. Ambik masa 2, 3 hari jugak untuk dia sesuaikan diri. Kalau aku tak balik tahun ni, lagi la tak kenal..
>
>
Ayah Mat, ayah saudara aku suruh aku balik. Tahun lepas, aku tak dapat jawab ape ntah soklan yang dia tanya. Masa tu, dia suruh aku urut kakinya yang sakit. Sengal sendi kalau tak silap Dia tanya, apekes kakinya jadi sakit macam tu? ade kene mengena ngan urat ke? (btw urat tu ape? vessels ke nerve fiber?). Disebabkan kecetekan ilmu dan kegopohan aku belajar masa tu hanya untuk lulus exam, maka agak sukar untuk aku jawab soalannya. Padahal boleh je goreng, nak tunjuk konon2 kita ni blaja medik. Tapi aku tak suke la pulak nak menipu, lebih - lebih lagi famili. Mungkin dia saje je bergurau, sebab nampak aku ni pendiam sangat. Jadi dia tanya soalan untuk galakkan aku bercakap. Maka dia suruh aku balik tahun ni, sebab dia nak tanya lagi. Kali ni mungkin soalan yang lebih advance dan mencabar otak aku.
>
>

Salah sorang ustaz kat ARMA tahun ni, yang jugak cikgu kelas kitab Subyan bebudak kat Fustat dulu dengar katanya nak kawin kat kampung. Rugi kalau aku tak balik tengok dia kawin. Maklumla, seumur hidup sekali. Ustaz tu pulak macho, jadi kalau aku dedah sape gerangan ustaz tu, maunya kecewa akhawat yang membaca entri kali ni. Sori ustaz, ana gurau je.
>
>

Jadi ada la sedikit sebanyak sebab aku perlu balik. Cuma nak tahu keputusan je. Balik ke tak?
> >
sekadar gambar hiasan. Luxor - Aswan lam kenangan.

16 comments:

mohd hazwan mohd salleh: said...

balek..balek..balek..~

ehsung..jom balek ngn ak op.g bli tket same2..

haha..nak saiko ko~

cairo boy said...

balik aaa...

bile lg nk balik...

tikus kat umah tu nk gak bebas...

balik aa wei..

balik sane...

syooh2...

al-fareast said...

balikla ehsung...tgk ak kawin....ak macho gak...hahaha.....

ihsan said...

hazu:
kalo ko sapot, aku ok je wan..
tengok r dulu macam mana..
biar aku bertafakur barang sekejap dua..
kalau ada ilham, insyaAllah..
haha

paan:
ape ketan ngan tikus plak..
ntuk pengetahuan ko, tikus kat rumah aku dah lama meninggal..innalillah..

fais:
kate tak nak kawin masa stadi..
apekes pais?
awek ko paksa kawin ke?
takut ko cari lain?
ke canne?

Fathiyyah said...

lain kes dgn sy.. wajib balik tiap2 tahun sbb nk tgk anak-anak sedara yang makin hari makin membesar.

ye la,duduk jauh kan,mana puas tgk gambar diorg aje

:)

mari balik Mesia tahun ini..JOm!

Fathiyyah said...

eh,terhanta dua..nnt delete kan satu

sorry

emhoho said...

same kes cm fatty..
kalo ak xbalik,nt sepupu2 aku yg kecik2 tu xkenal ak,
ditambah plak dgn adik aku dua org exam besar thun nih,
ditambah plak dgn biasswa kite yg semakin naik,
rasenye lagi patut lah kite balik msia menunaikn t/jwb sbgi anak-lg2 ank sulung.
kalo xbalik lame pon,blk skjp pon jdk kot.

p/s:musegalo homesick? xD
syndrome exm,bese r tu

anisahshamilah said...

baliklah...

smentara masih ada parents yg menunggu kita kat umah, so blklah berbakti...sethn tggalkn mak ayh..(ambil peluang berbakti bfore dorg xde)..
ni akk ipar sy ckp sbb de terkilan mak de mninggal tyme de msih kcik.xdpt nk bls budi

ambik smgt baru bfore msuk thn blaja br..

cairo boy said...

balik je laa sung...tol gak kate anisah tu...berbakti kpd dorg sementara mereka masih ada...

fathy n em tu x abis2 dgn 'nk tgk anak sedara membesar'..pdhal homesick...ngaku je laa wahai kwn2ku.huhuhu...

owh,dh mati ea esung?sape tgkp...msti budak tough umah ko kan??hehehe..

Anonymous said...

5 sebab kenapa mesti balik.
1.untuk mengubati rindu ibuayah
2.untuk berbakti hanya 3 bulan dr 12 bulan.
3.ikatan saudara tak putus..jumpa yg tua-muda-kecil-kanak2.
4.recharge bateri diri
5.bagilah semangat pd generasi muda utk terus memertabatkan ilmu didada.

mohd hazwan mohd salleh: said...

haha..
sume suh hg balek.

fikir2kn..dan selamat balek~
(kpd yg balek la..kui3)

ihsan said...

fathiyyah:
okeh, dah delete..
hmm...betul jugak..
ni yang wat aku pening ni..

emhoho:
homesick?
x de r serius sangat..
biase je..
tak la sampai nanges2 masa raya macam ko..

anisah:
betul jugak..
haish..dilemma!

paan:
tikus tu sampai ajal..
mati camtu je..
rasanya sebab termakan racun yang kitorang letak kot..
kesian plak aku tengok saat
tikus tu nazak..
seb bek tak bocor lacrimal apparatus aku ni..
haha!

anonymous:
hm..aku akan pikirkan..
insyaAllah keputusan awal akan dirombak dan akan diberitahu semula dalam masa terdekat..

emhoho said...

woops..ak xpenah nangis time raye..

paan:ak mane ade ank sedare..sepupu ade r..=.=

mari menjadi homehealthy

ihsan said...

hazu:
nanti t aku pikirkan balik..

emhoho:
hm..taff rpenye ko ni ek..
hebat2..

rokocoko said...

ntah san,ko duk cni watpe..blk je tolong mak ko msk ke,berkebun kat tepi rmh ke,anta adk2 ko g skolah ke kan ade pekdah gak..jgn plak ko mengabeskan beras je kat rmh haha..yay!!

yahoo messenger said...

buzz!!!

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.