Tuesday, April 7, 2009

hari selasa

Aku selalu nasihat orang. Mungkin tak secara direct, tapi lebih banyak melalui tulisan. Komen blog terutamanya. Hari ni, aku pulak yang diuji. Dan giliran aku pulak untuk kawan - kawan aku nasihati.
>
>
Sejak dua menjak ni, time Zohor je aku akan pergi ke masjid berdekatan ngan bangunan tibb asnan. Agak jauh dari kelas, tapi berbaloi sebab tak perlu beratur panjang untuk berwudhuk. Tempat solat pulak luas dan agak selesa.
>
<
Nak dijadikan cerita, hari ni macam biasa aku pergi solat kat sana. Alhamdulillah, sumanya ok sampai la masa aku nak ke kelas. Tengok tengok, kasut aku dah hilang. Nak kata panik, panik la jugak sikit - sikit. Mungkin ada orang alih sebab nak solat tadi, aku pujuk hati. Bila nampak stokin aku ada tersangkut kat bakul sampah dekat ngan pintu keluar ke tempat wudhuk, aku dah stat pikir menda lain.
>
>
Kene curi kot kasut aku. Pastu kawan kawan yang jugak baru lepas solat, tolong jugak la cari. Memandangkan pencarian tak berhasil, dan satu satunya benda yang aku jumpa adalah stokin (sebelah plak tu), maka hipotesis sebelum ni diterima 100 peratus. Kasut aku kena curi.
>
<
Aku bukan nak cerita sangat pasal kasut tu, cuma mesej yang tersirat disebalik perkara yang berlaku. Disebabkan takde alas kaki untuk ke kelas seterusnya (praktikal anatomy), Moji dan Salman serta Din berpecah untuk beli selipar untuk aku. Medad ngan Saif pulak teman aku kat masjid. Sebenarnya boleh je kalau nak pau selipar jamban masjid tu. Bukan pau, pinjam. Tapi keadaan tak de la mendesak sangat sampai memaksa aku buat macam tu.
>
<
Tima kasih korang, sebab tolong aku. Bahagia la sape sape buleh korang seksok. Medad disebabkan terlalu lama tunggu ngan aku kat masjid tu, sampai terponteng kelas Anat tadi. Begitu jugak Saif dan Moji. Pasal kasut tu pulak, ada hikmah disebalik setiap perkara yang terjadi. Hanya Allah yang tahu. Mungkin dia lebih memerlukan kasut tu daripada aku.
>
>
"Korang pergi la dulu kelas, aku tunggu sorang sorang pun takpe", mulut aku kata macam tu walaupun hati aku kata sebaliknya.
>
"Takpe takpe, kitorang tunggu same ngan kao", saje je ko Medad, alasan nak ponteng kelas. aku gurau je medad.
>
>
p/s : promo blog bang bil

4 comments:

cairoboy said...

huhu..
terasa cm aku tggalkan kawan laa plak smlm..
sori bro,aku tgh starving time tu..

sabo ea sung..aku tau ko seorang yg penyabar..

musegalo said...

takde pape paan,
rilek je..
(aku plak suh ko rilek..silap2)

haha!

ko tolong cari tu pun aku dah cukup syukur dah..

tima kasih bebanyak..

MySofea said...

Besabarlah ye dengan cubaan ini. Setakat kasut tu buleh kira sedekahla ko ore hok nok guna tu. Mukin sebab dio tak dok kasut, jadi dio ambik. Selamat duduk prikso lah ye, tapi jange sapa keno kelik lewat pulak.

musegalo said...

to abah:
insyaAllah..
Abe try yg trbaik..

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.