Tuesday, September 15, 2009

baju dan bazar

Bazar Ramadhan - tempat yang sinonim dengan bulan puasa bagi masyarakat Melayu. Ada satu bazar tak jauh dari rumah aku. Kalau jalan kaki, ada la dalam 5 minit perjalanan. Sepanjang bulan puasa ni, aku hanya ke sana dalam 2 kali je.


Pertama, sebab mak aku suruh beli barang keperluan dapur. Dan kali kedua, aku volunteer ganti adik aku beli kuih. Bazar bukan isu utama yang aku nak ketengahkan dalam entri kali ni. Ia cuma latar tempat untuk satu peritiwa yang bakal menyusul.


Tugas aku mudah, hanya untuk mencari sejenis kuih. Lebih spesifik lagi, Murtabak. Kuih tipikal yang tak payah tunggu bulan puasa pun boleh dapat. Aku sebenarnya tak tau murtabak ni sejenis kuih atau roti. Jadi aku bubuh je mana family yang aku rasa berkenan di hati.


Dalam banyak - banyak gerai yang aku teroka, hanya ada satu je yang jual murtabak. Dalam usaha mencari, aku terjumpa seorang kawan - senior yang aku kenal sejak sekolah rendah lagi. Aku yang mula - mula menegur beliau, sebab aku ni memang mudah cam muka manusia. Berubah la banyak mana pun - letak mekap, suntik bendaharamjadahtu, botakkan ramput, pakai gigi palsu, bedah plastik - aku tetap tahu itu kamu.


"Bakpe zuhud ngak ( kenapa zuhud sangat) ?" beliau menyoalku.

Rasa nak tergelak pun ada. Aku cuma segih. Aku tahu, aku cuma pakai seluar trek dan berbaju t-shirt merah yang dah lusuh. Tahap lap lantai je. Ditambah pulak ngan spek old skool yang bingkai tebal dan cuma berselipar Jepun. Rambut pulak semi botak. Aku rasa macam dah hensem dah masa keluar rumah tadi, tapi rupa - rupanya masih lagi buruk. Tak fashion conscious langsung.


Tu bukan kali pertama aku ditegur kerana etika pemakaian aku yang teruk. Pernah sekali mak menyaun (me-sound) aku , bandingkan aku ngan puteranya yang sorang lagi.

"Kalau yang ni (adik aku) baju mesti kemas, bergosok semua..tapi kalau yang sorang lagi (aku) tu pakai baju berkedut pun takpe,"


Hidup di Mesir membuatkan aku tak kisah apa pandangan orang terhadap aku. Suka ati la orang nak kata apa. Asalkan pakaian aku boleh dibuat solat dan menutup aurat. Aku bersyukur sebab aku ni lelaki - litupan aurat yang wajib dilindingi hanyalah separuh daripada aurat perempuan.


Kalaula aku pergi bazar bawak pahala 100, balik rumah boleh jadi tinggal 12.4 je. Kata sorang ustaz di surau tempat aku solat terawih, orang pompuan yang pakai baju adik pun puasa jugak. Bila dah nak dekat berbuka, mereka pun pegi bazar jugak. Dan orang - orang macam tu la yang berlambak kat sana. Tambah lagi, jalan kat bazar tu sempit, nak tak nak terpaksa la berasak - asak tak kira laki perempuan.


Kalau pakai tudung pun sekadar tutup rambut, cukupkan syarat. Tak menutup bahagian dada dan tengkuk. Tak tahukah mereka, mata lelaki lebih cepat merayap ke situ berbanding mahkota yang diorang cuba sembunyikan? Kalau tak tahu, ni aku bagitau. Pasni dah la, jangan buat lagi. Pedih mata melihat.


Moralnya kat sini, kurangkan aktiviti memborong di bazar. Jimatkan duit, untuk diberi kepada anak - anak buah masa raya nanti. Dan pakailah pakaian yang menutup aurat sebab orang pun naik menyampah tengok kita bajet lawa dengan pakai baju-seluar tak senonoh tu.

10 comments:

Asyila said...

"Kalaula aku pergi bazar bawak pahala 100, balik rumah boleh jadi tinggal 12.4 je"

jap2..cmne ko kira ada perpuluhan 0.4 kat belakang tuh?

aha..

gurau2..

selamat hari raya

mintak maaf ye~

fathiyyah said...

lelaki mmg sempoi

Aku nk jadi sempoi mcm laki,tak dpt2 sampai skrg

ihsan said...

asyila:
hahaha..saje je, supaya korang baca sampai abeh..

slamat hari raya jugak..

maaf zahir batin..

fathiyyah:
sempoi ke?

hmm...
kalau orang laki memang senang..

dalam seminggu gi kuliah pakai baju same pun takpe..orang tak kesah..

tapi pompuan lain..kan?

Asyila said...

sampai mati kena kutuk kalau pompuan pakai baju yg sama tiap2 hari.haha

papoki said...

aku pakai baju same tiap2 hari g kuliah rilek jerr..orang x pandang slek pon..
tu budaya mesir kot~
hahaha..jgn mara..selamat hari raya maaf zahir batin~

ihsan said...

asyila:
hahaha...cube ko wat skali..
nak tengok sampai bile boleh tahan..

ntah2 sume laki pakat tubuh kelab Ban Syila..

papoki:
benonye, mase skoloh dulu,
aku kene doh sound oleh sorang bdk puang kelas kite, sebab pakai baju tule je tiap2 mari skoloh..

x tau plok ade orang prati baju hk aku pakai..

hahaha!

papoki said...

aku kah itu??
harap2 dok..

bajet aa..nok kate org sokmo prati mung aa ni??

ihsan said...

bukan mu..
ade r...
rahsia...

bukan bajet..
tapi sungguh..
mgkin baju aku napok kotor kot..
penoh daki dekpon seminggu pakai baju tu je

Asyila said...

oh tidak!

aku tak rela org tubuh kelab Ban aku.huhu

ihsan said...

asyila:
hehehe...
apsal tak rela?
ko ade.....ngan dak batch kite ke?

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.