Tuesday, November 18, 2008

misr : musibah, sabar, redha

Bes ke duk mesir? Kalau nak dibandingkan dengan Malaysia, memang stakat ni duduk Malaysia lagi bes. Cuaca, kebersihan dan komunikasi jauh sedap dok Malaysia banding ngan Mesir. Jadi ape yang ade kat mesir nih? Sampai ade senior dan kawan-kawan kite tak balik rumah, rela habiskan cuti musim panas kat sini? Jawapannya tak lain tak bukan, kena rasa sendiri baru tahu mcm mana. Sebenarnya smalam bila aku tengok balik profile penster kawan2 yang duk malaysia, baru tahu yang aku memang sungguh bertuah dicampakkan kat sini.


Kalau kat Malaysia, ada kawan aku yang dengar katanya kena culture shock, sebab keadaan kat universiti berbeza kalau nak banding dengan masa kita skolah dulu, terutamanya yang skolah asrama. Kalau kat skolah, ada cikgu, warden ngan mentor serta pk hem untuk bimbing kita. Kat rumah plak ada mak ayah untuk nasihat kita kalau ada silap dan salah yang kita lakukan. Tapi kat U smua bebas. Ada jugak kawan aku yang dalam dilema ; konflik antara kawan ngan diri sendiri. Bila kawan ajak buat menda tak elok, kita tak tau nak pilih mana satu. Contoh macam ni; A berkawan ngan B. Satu malam A ajak B pergi jumpa sorang minah, si C. Atas sebab apa, tak tahu. B tak pasti nak ikut ke tak. Kalau tak pergi, takot si kawannya A nih merajuk kecik ati. Tu takpe ag, kecik ati je pon. Tapi kalau tak pergi jugak takut si A nih buat menda2 tak elok ngan si C. Kalau ikot skali plak takot silap2 kita pon turut skali buat dosa. Memang senang kalau mende ni kita taip, sebab tak tejadi kat diri kita sendiri.


Kalau kat u cairo, keadaan rasanya tak ubah macam kat skolah dulu. Pergaulan antara laki pompuan dijaga, tak terlalu bebas dan tak jugak ketat sangat. Tiap2 minggu ada kelas agama untuk bersihkan hati nih balik. Pastu ada jugak aktiviti mingguan (budak laki: men bola kat U) untuk rapatkan silaturrahim antara kengkawan. Semua nih bukan tak de kat Malaysia, cuma atas diri masing2 untuk cari dan turut serta. Dan kawan memainkan peranan yang amat penting untuk membentuk diri kita. Ye la, mak ayah kat sini tak de, cikgu plak kalau tak pergi skolah bersua muka memang kompem tak jumpa dah. Tak pn lawat masa raya je, staun skali. Tengok2 bila kita balik taun depan cikgu dah tukar skolah. Smua cikgu baru. Jadi kesimpulannya peranan kawan memang terlalu amat sangat penting. Muhimmun ba' ah..

2 comments:

ihsan hamdan said...

ehem,

tujuan gambar ni aku letak x
de kaitan ngan sape2..

terutamanya sorg brader yang srumah ngan
fais el raisil tullab malizi sanah taniah tahun nih..

haa..jadi tok sah dok prasan lbeh2..

faisazli said...

adess....esang,,bkpe nme ak ade pnmbhn kt blakang tuu??haha..
sape laa brader tuu ek?
emm...duk cni mmg brbaloi..
byk keistimewaan dlm kedhaifan sausananye...nk tau?cbe la jgn blk..hehe.

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.