Monday, March 16, 2009

jangan tiru macam saya

Hari ni merupakan hari yang panjang. Kelas bermula pukul 8, berakhir pada pukul 3 lebih. 3 jam kelas Anatomy, diikuti dengan kelas Physiology dan diakhiri dengan kelas Bahasa Arab.
>
>
Tak seperti hari sebelumnya, aku ke kelas awal. Sekurang - kurangnya lagi awal daripada Sopi. Kelas Anatomy hari ni berjalan selama 3 jam, dimulakan dengan subjek Abdomen. Disambung dengan subjek Neuroanatomy pada pukul 9 lebih. Aku cuba untuk tidak tidur, namun gagal. Ada la jugak 4, 5 kali terlelap.
>
>
Physiology bermula lewat hampir setengah jam hari ni. Subjeknya macam dua minggu lepas, Reproduction; diajar oleh Professor Hassan. Disebabkan waktunya petang, bilik kuliah pun bawah tanah, ditambah pulak dengan keadaan persekitaran yang agak panas dan kadar ventilasinya yang rendah, ramai yang gugur syahid. Kelopak mata ni, terasa terlalu berat untuk aku angkat.
>
>
Tiba-tiba, kelas jadi senyap. Aku terbangun sebab disiku Paan. "Weh dia dah mark orang,".
Aku tak paham pada mulanya. Lepas tu aku tengok sorang kawan , duduk tak jauh dari aku kemaskan buku, kemudian bangun menuju ke pintu. Cuak. Berdebar. Semua ada. Selepas dia keluar, professor tunjuk ke arah aku. "You, and you" katanya sambil menunjukkan jarinya kepada sorang lagi ikhwah yang duduk kat depan.
>
>
Lagi la rasa nak pengsan. Beberapa kali aku tunding jari ke muka aku sendiri, untuk memastikan aku kah lelaki malang yang dimaksudkan itu. Professor pulak angguk angguk je. Di belakang aku; Azizi. "Tak kan Azizi tido kot..aku la gamaknya...Kena keluar jugak ke aku ni??"
>
>
Aku bersedia untuk kemas buku dengan pasrah. Hampir - hampir aku bangun dari kerusi bila Paan pegang tangan aku, katanya, "Duduk, duduk..". Rupanya tu hanya sebagai amaran daripada professor. Sekali lagi aku kantoi - abes. Keluar la jawabnya. Tima kasih Paan!
>
>
Lepas tu, mata ni rasanya tak nak tertutup lagi. Nak pandang bawah pun tak berani, takut dicop tidur. Bila terpacul perkataan "Thank you" dari mulut professor, aku berkata dalam hati, "eh, dah abes kelas?"
>
>
pengajaran: Jangan la tido dalam kelas, buruk padahnya

12 comments:

cairoboy said...

lek sung lek...
biasa aa tu ngntuk..
penat kan...
sape laa x ngntuk,kalau kelas straight dr pagi...

tu laa pengorbanan kita nk jd doktor yg berjaya..
kalau x susah sekarang,xkan nk tidur time diagnose patient nnt,tol x??
aku pun ttdo gak td sblh ko td,cma aku terhalang oleh tembok je..n act,prof tuding jari kat aku gak td..

xpe2,jgn kesal...at least ko dtg klas...drpd kwn2 yg malas nk dtg klas tu,ape cte lak kan??

lek2...tulaa jihad seorang pelajar...be cool...ko kan cool...hoho...hahaha...
allah sentiasa berada dgn org yg berusaha...jgn lemah semangat...

cheer up...bese aa tu,prof hassan time die 2nd year dlu pun pnah tdo dlm klas gak,ntah2 die pun pnah kene halau..mane tau...hahaa..

gud luck bro..kipidap!!
byk lak aku mengomen ni..haha

musegalo said...

isk3...tharu aku paan..

mkasih2..ko pnye pasal komen berjela2 pun aku tak kesah..

hehehe..

cairoboy said...

hahaha...
xpeke??nk terharu penye...
aku bg ayat jiwang skit,dh cair dh...hahaha..
gurau je bro...
dh2 g stdy...

Amanina ST said...

peh,gile cuak~
xpe2,dgr ckp paan..

(hoho,hr nh ak cemerlg~)

[MH] said...

bangga ngn em yang sgt cemerlang hari ni.


takpe ihsan, mlm ni bley tido awal skit agar esok fresh skit

Paan,bagus!

Em,esok ada kelas pkul 8 kan? kelas embryo! harap aku tak syahid.

Amanina ST said...

ak harap jgk~

cairoboy said...

huhuhu...
fathy puji aku??
tolong...blushing!!!

xpe2,bak kate prof psycho,kalau ngntuk,better tdo je..drpd ilmu x masuk otak...tp,jgn laa tdo dpan2..kurg ajar namenye tu..hahaha

musegalo said...

...
malam ni terpaksa tido lewat r..
ada orang mintak tolong..
kalo aku tak tido sok, maknanya aku memang hebat r..

cairoboy said...

ko x tdo pun ko dh mmg hebat wahai musegalo...eh,salah...eragon...haha

al-fareast said...

hahaha...ak tdo td siap lentok mulut terbukak lecture xhalau pun..org duk sblh ak yg gerak ak tdo lak kne halau...adus rse brslh ak...sori byk2 kt org yg cbe gerak ak td......huhuhu...ihsan wa respek sme lu bro...cool...hohoho

musegalo said...

cairo boy:
................
aku mengaminkan doa ko paan..
moga2 masin mulut kao tu..
hehe

al-fareast:
ko takpe, bila mulut tu terbukak, tlinga ko pun tbukak jugak..jadi apa yang prof aja semua ko dapat tangkap..

aku x se cool medad..hehe

musegalo said...

fathiyyah:
tapi macam mana kamu tidur lewat, tapi boleh bangun awal dan tak tidur dalam kelas?

boleh bagi petua tak?

emhoho:
tahniah r sebab cemerlang..smoga kekal cemerlang sokmo..

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.