Showing posts with label zaman mudaku. Show all posts
Showing posts with label zaman mudaku. Show all posts

Tuesday, October 6, 2009

dutch fort

"Sape - sape yang balik Mesye, sile berkumpul kat luar lepas ni, jangan balik lagi.."
>
Lebih kurang begitulah kata - kata Baem selepas perlawanan boling hari tu. Katanya, nak buat reunion untuk budak - budak yang balik Malaysia cuti summer baru - baru ni. Padahal kalau tak jumpa paling lama pun 3 bulan je. Baki lagi 9 bulan muka tu lah yang hari - hari kita hadap. Tapi takpe, Uhibbukum fiLLAH.
>
>
Dutch Ford. Tak banyak aku tau pasal tempat ni. Takde tourist guide yang ikut skali masa gi Pangkor hari tu.



>
>
>
>
>
>
>
>
>
meriam besi
>
>
>
>
Ijot
>
>
>\
>
Let us make unfogettable memory together!



Baem dan Medad - 2 insan paling semangat nak buat program ni yang las2 tak dapat ikut. H1N1 pnye pasal


Saturday, April 18, 2009

pengalaman

Post kali ni tiada kaitan dengan peperiksaan. Cuma nak bagitau satu cerita yang berlaku tahun lepas, semasa aku balik bercuti di kampung.
>
>
Semasa di surau kat kampung, ada la skali sorang pak cik ni tanya aku satu soalan yang aku kalau boleh tak nak jawab. Mungkin sebab tak pernah nampak aku hadir jemaah sebelum ni, jadi dia mungkin saspek aku ni jarang ada kat kampung. Lagipun tak ramai remaja zaman sekarang datang solat jemaah kat surau. Kebanyakannya golongan emas dan kaum bapa.
>
>
Masa tu aku tengah wudhuk. Lebih kurang macam ni la dialognya.
>
>
" Blajo mane? " Dia memulakan perbualan. Aku sengih sengih je.
" Mesir, " Aku jawab perlahan. Macam kentut dalam selimut.
" Ambik nape? Syariah ke? " Aku geleng kepala tanda salah. Masih lagi tersengih. Dia soal lagi.
" Tib? " Rupanya pak cik ni bukan uncle yang biasa, tau jugak istilah - istilah arab ni. Aku angguk perlahan.
>
>

Aku tak tau sampai mana kami berbual. Selesai wudhuk, aku masuk. Selepas muazzin iqamah, semua jemaah berdiri untuk bersolat. Salah seorang pak cik suruh uncle tadi yang berbual ngan aku jadi imam.
>
>
Imam. Rupanya dia imam. Kebetulan masa tu aku berdiri sebelah dia, terus je letak tangan kanannya kat belakang aku. "Ni ada budak Mesir ni," katanya.
>
>

Berderu darah naik kepala aku. Aku bukan tak leh jadi imam, tapi rasanya ada orang yang lebih layak untuk berdiri di depan, mengepalai jemaah. Alhamdulillah, rasanya macam tak de orang dengar. Hari tu orang lain yang jadi imam, dan bukan uncle tadi.
>
>

Moral ceritanya, kita duk sini mestilah lengkapkan diri dengan ilmu yang secukupnya. Selain ilmu perubatan, kalau boleh dada kita ni isilah sedikit sebanyak dengan ilmu lain yang sewaktu dengannya. Ilmu agama maksud aku.
>
>
Sekurang - kurangnya kita tak la cuak sangat kalau ade orang suruh jadi imam semayang raya ke, baca khutbah ke, baca doa qunut ke, tahlil arwah ke, ape ke. Kalau tak leh nak hadiri kelas - kelas mingguan, isilah waktu terluang tu dengan mendengar ceramah, yang berlambak kat internet ni. Tak pun tengok balik video yang di' upload' masa ceramah Ustaz Fawwaz dan Ustaz Kadir.
>
>

Saje je, aku nak nasihat diri sendiri. Sama - sama kita ambik iktibar.
>
>
>
>
di mejid kristal. Kalau perasan ada budak kelantan tu, maknanya diorang datang sebab nak tengok abang Kadir kawin.

Monday, March 16, 2009

jangan tiru macam saya

Hari ni merupakan hari yang panjang. Kelas bermula pukul 8, berakhir pada pukul 3 lebih. 3 jam kelas Anatomy, diikuti dengan kelas Physiology dan diakhiri dengan kelas Bahasa Arab.
>
>
Tak seperti hari sebelumnya, aku ke kelas awal. Sekurang - kurangnya lagi awal daripada Sopi. Kelas Anatomy hari ni berjalan selama 3 jam, dimulakan dengan subjek Abdomen. Disambung dengan subjek Neuroanatomy pada pukul 9 lebih. Aku cuba untuk tidak tidur, namun gagal. Ada la jugak 4, 5 kali terlelap.
>
>
Physiology bermula lewat hampir setengah jam hari ni. Subjeknya macam dua minggu lepas, Reproduction; diajar oleh Professor Hassan. Disebabkan waktunya petang, bilik kuliah pun bawah tanah, ditambah pulak dengan keadaan persekitaran yang agak panas dan kadar ventilasinya yang rendah, ramai yang gugur syahid. Kelopak mata ni, terasa terlalu berat untuk aku angkat.
>
>
Tiba-tiba, kelas jadi senyap. Aku terbangun sebab disiku Paan. "Weh dia dah mark orang,".
Aku tak paham pada mulanya. Lepas tu aku tengok sorang kawan , duduk tak jauh dari aku kemaskan buku, kemudian bangun menuju ke pintu. Cuak. Berdebar. Semua ada. Selepas dia keluar, professor tunjuk ke arah aku. "You, and you" katanya sambil menunjukkan jarinya kepada sorang lagi ikhwah yang duduk kat depan.
>
>
Lagi la rasa nak pengsan. Beberapa kali aku tunding jari ke muka aku sendiri, untuk memastikan aku kah lelaki malang yang dimaksudkan itu. Professor pulak angguk angguk je. Di belakang aku; Azizi. "Tak kan Azizi tido kot..aku la gamaknya...Kena keluar jugak ke aku ni??"
>
>
Aku bersedia untuk kemas buku dengan pasrah. Hampir - hampir aku bangun dari kerusi bila Paan pegang tangan aku, katanya, "Duduk, duduk..". Rupanya tu hanya sebagai amaran daripada professor. Sekali lagi aku kantoi - abes. Keluar la jawabnya. Tima kasih Paan!
>
>
Lepas tu, mata ni rasanya tak nak tertutup lagi. Nak pandang bawah pun tak berani, takut dicop tidur. Bila terpacul perkataan "Thank you" dari mulut professor, aku berkata dalam hati, "eh, dah abes kelas?"
>
>
pengajaran: Jangan la tido dalam kelas, buruk padahnya

Wednesday, February 25, 2009

kecik

Masa kecik kecik dulu, aku selalu kena tipu. Banyak urban legend aku dengar dan aku percaya -- budak - budak biasa la kena tipu, ye tak? Cerita - cerita ni kebanyakannya aku dengar daripada kawan - kawan, yang biasanya lebih tua daripada aku. Tak pasti sama ada diorang yang reka cerita tu, atau mereka sebenarnya menyampaikan penipuan tersebut tanpa sedar mereka sebenarnya sedang ditipu. Namun, ada sesetengahnya relevan dan masuk akal la jugak.
>
>
Terhantuk kepala, tukar darah
>
Antara kepercayaan femes dalam kalangan budak budak di kampung aku. Bila seseorang terhantuk kepalanya dengan rakannya yang lain, maka secara magiknya darah miliknya akan ter'trasnfer' kepada kawan yang sorang lagi. Contoh : A terhantuk ngan B, maka darah A akan tertukar ke B dan sebaliknya. Sebagaimana kita tahu, kalau darah donor ngan recipient tak compatible, maka banyak masalah akan berlaku. Jadi macam mana masalah ni diselesaikan? Hantukkan kepala skali lagi! Bijak bijak...
>
>
Makan tembikai/limau, tumbuh dalam perut
>
Rasanya semua tahu pasal mitos pokok tumbuh ni. Bila makan buah buah yang berbiji, maka bijinya akan tumbuh dari dalam perut. Dulu dalam komik KAWAN (Kami Anak - Anak WawasaN) pun ada. Memang terkenal dari pantai timur sampai ke pantai barat. Bagus jugak bila korang makan biji buahnya korang buang, sebabnya boleh elakkan apendiks (adakah ini jugak satu mitos? aku tak tau).
>
>
Bengkok 2 kaki, mati mak
>
Antara yang terkejam pernah aku dengar. Bagaimana ciri - ciri kaki bengkok ni? kaki kiri dan kanan dibengkokkan semasa berbaring dengan muka menghadap lantai (posisi biasa bila baca novel atau bila abang suruh pijak belakang badan). Apa yang sebenarnya pereka mitos ni nak buktikan, aku pun tak tahu.
>

>
Bila kacau sarang tebuan, batukan diri

Ini mungkin aku sorang je yang pernah dengar dan ianya lebih kepada pengalaman. Aku dulu bolehlah dikategorikan sebagai budak yang agak nakal. Keluar pagi, balik petang. Memang tensen mak ayah aku, hinggakan bila pindah rumah, rumah baru aku tu betul - betul dalam hutan - rumah terdekat ada dalam sebatang rokok perjalanan merokok haram dan tiada faedah langsung dan aku tak isap ok. Pernah sekali aku dan kawan aku kacau sarang tebuan atas pokok gajus. Kami panjat pokok tu, dan untuk mengelakkan diri dari diserang, kawan aku suruh duk diam - diam, kononnya nak bersatu ngan pokok, biar tebuan ingat kita ni pun pokok jugak. Tapi nampaknya penyamaran aku tu tak jadi sebab akirnya kepala aku kena sengat jugak. Padan muko.

>

Baju terbalik, boleh balik sekolah awal
>
Ni aku dapat hasil perbincangan dengan ahli beit. Katanya dia dapat daripada kawannya. Bila pakai baju terbalik ke sekolah, maka kita akan dapat balik awal dari sekolah. Sape yang suka balik awal, boleh la buat..rasanya balik awal sebab tak tahan kawan - kawan gelakkan diri.
>
>
Apabila tidur kaki jangan menghadap pintu
>

Ini lebih kepada pesanan orang tua tua. Kenapa? Kononnya ada hantu yang melalui pintu - pintu ni, jadi takut tersepak kaki kita. Sebenarnya moral daripada pesanan ni adalah bila kita tidur dengan kaki menghadap ke pintu, mungkin orang yang nak masuk akan tersepak kaki kita (jangan samakan orang tu dengan hantu plak)
>
>
sebenarnya, ada banyak lagi, tapi kebanyakannya pesanan orang orang tua yang kita dah biasa dengar.
>
sekian

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.