Saturday, February 20, 2010

slo-mo

"The paramedics said i was technically dead for 97 seconds.."
"It was, the best 97 seconds of my life"


Sebahagian skrip yang aku ingat dalam citer House, season 4. Masa tu Dr. House berdepan ngan sorang patient yang cuba untuk membunuh dinding dengan menikam plag soket hospital. Namun malangnya, tindakan beliau tak berjaya.


Kita biasa dengar, yang sebelum mati, manusia akan merasakan masa akan menjadi lambat. Everything was like a slow motion. Dan kita akan mengingat kembali, atau flash back hidup kita sebelum menghemboskan napas yang terakhir. Aku tak tau sejauh mana kebenaran citer2 ni, tapi pasal slow motion tu ade la kot kebenarannya.


Kalau kat Mesir ni senang sangat kalau nak eksiden. Near death experience every two weeks. Aku ada skali eksiden masa darjah 5. Berlaku depan sekolah masa aku nak lintas jalan. Semangat nak beli buku amali sains punya pasal.


Aku rasa cam dah takde kenderaan kat kiri dan kanan aku, jadi dengan semangatnya aku berlari untuk lintas jalan. Tak aku sedar, rupanya ada motosikal sedang merempit dari arah kiri aku. Aku dilanggar dan dengan relanya terpelanting beberapa meter ke depan.


Aku merasakan masa menjadi lambat. Boleh lagi masa tu aku berfikir dan mentafsirkan kejadian yang berlaku. Badan aku berpusing dan bergeser ngan jalan tar. Sedar2 je, aku dah berjalan terhuyung hayang sebelum sorang pak cik suruh aku naik keter dia ntuk ke klinik. Klinik Ihsan.


Alhamdulillah, kemalangan tu tak menyebabkan aku patah apa2 tulang. Mungkin brader yang langgar aku tu sempat brek sebelum rempuh aku. Mungkin impak pelanggaran je yang menyebabkan aku terpelanting, ditambah ngan saiz badan aku yang kecik dan kurus.


Mati merupakan satu perkara yang pasti. Jadi, bertaubatlah setiap kali sebelum kita tidur dan bersyukurlah jika masih diberi peluang untuk hidup keesokannya.

No comments:

Penukis

My photo
the name is mohd ihsan bin hamdan, Cairo Universiry faculty of medicine- an abid, son of my parents and friend of my colleagues.